İçerisinde bulunduğumuz çağ yaşamın her alanının dijitale aktarıldığı, hiçbir şeye tam olarak benzemeyen, anlatması oldukça güç bir durumun yansıması. Alışverişten eğitime, iletişimden seyahate birçok...
İçerisinde bulunduğumuz çağ yaşamın her alanının dijitale aktarıldığı, hiçbir şeye tam olarak benzemeyen, anlatması oldukça güç bir durumun yansıması. Alışverişten eğitime, iletişimden seyahate birçok gündelik alışkanlığımızı dijital araçlarla kolaylıkla halledebildiğimiz şu günlerde özellikle reklam ve tanıtım organizasyonları yeni medyaya kaydı.
Reklamın dijital platforma yönlenmesiyle alandaki en büyük oyuncular sosyal medya ve farklı dijital platformlardaki etkinliğini artırdı. Özellikle turizm pazarlaması alanındaki tanıtımlarda bloggerlar ve influencerlar başta olmak üzere görüntülü içerikler birkaç adım daha ileride.
Son günlerde tüm dünyayı kasıp kavuran bir diziden bahsetmek istiyorum. Netflix platformunda yayımlanan Squid Game dizisi.
Güney Kore yapımı dizi Squid Game, Netflix’teki diğer dizileri geride bırakarak en çok izlenen dizi olma yolunda ilerliyor. Büyük borçlar altındaki insanların ikna edilerek bir ölüm kalım mücadelesinde yarıştırıldığı dizinin Güney Kore’den çıkması tesadüf değil.
Güney Kore’de hanehalkı borcu, ülkenin gayri safi yurtiçi hasılasının (GSYİH) yüzde 100’ünden daha fazlasına denk geliyor. Bu durum sürekli büyüyen bir gelir eşitsizliğiyle birlikte gidiyor. Türkiye’deki hanehalkı borcunun GSYİH’nın yüzde 17,5’ine eşit. Güney Kore’de insanlar ciddi bir borç batağının içinde yaşıyor.
KALAMAR OYUNU
Squid Game, dört yüz civarında borçlu kişinin 38.5 milyon dolar değerinde ödülü kazanmak için ölümüne giriştiği bir yarışı anlatan Güney Kore yapımı bir Netflix dizisi. Dizideki yarışta oynanan oyunların Güney Kore çocuk oyunlarına dayanması dikkat çekici bir detay. Dizinin adını aldığı “Squid Game” yani “Kalamar Oyunu” da bu oyunlardan biri.
Squid Game, her ne kadar ABD yapımı Açlık Oyunları veya Japon yapımı Ölüm Oyunu gibi hayatta kalma oyunu filmlerine benzese de içinde farklılıklar barındırıyor. Bu tarz hayatta kalma oyunu filmlerinde genellikle filmin geçtiği dünyanın içinde yaşadığımız dünya olmadığı vurgusu yapılır. Mesela Açlık Oyunları filmi, yakın gelecekte kıyamet sonrası Kuzey Amerika’da, benzer bir şekilde Ölüm Oyunu da yakın gelecekte Japonya’da geçiyor. “Yakın gelecek” vurgusu içinde bulunduğumuz sistemin henüz bu duruma dönüşmediğini ancak içinde bu ihtimali barındırdığı imgesini yansıtıyor.
Squid Game’de ise bu durum böyle değil. Dizideki olaylar şu an yaşanıyor. Artık yaşamımızı sürdürmemiz için ölüm kalım mücadelesine girme gerekliliği yakın gelecekte değil, günümüzde geçiyor. Bu durum Güney Kore özelinde daha da anlam kazanıyor. Güney Kore her ne kadar gelişmiş ülkeler listelerinde ekonomisiyle üst sıraları işgal etse de halk için bu durum böyle değil. Ülkede hane halkı borcu tavan yapmış durumda. Gelir eşitsizliği ise her geçen gün artıyor. Böyle bir durumda Güney Kore halkının büyük bir kısmı ciddi borçlar altında yaşıyor.
Tüm dünya aynı anda Kore yapımı bir diziyi izlerken bu yapımın izlendiği dakikalar ve daha sonrasında en çok konuşulan konulardan biri de Güney Kore oluyor. Güney Kore’nin milyonlarca dolar harcayarak ulaşamayacağı tanıtım fırsatına bir dizi üzerinden ulaşabilmesi günümüz dünyasında en çok önemsenmesi gereken konulardan biri.